|
Valčík | Polka | Tango | Rumba | 4/4 prvý | 4/4 druhý | 4/4 tretí | 4/4 štvrtý | 4/4 piaty | 4/4 šiesty | 4/4 siedmy | 6/8 |
Valčík
Prvý rytmus, ktorý sa naučíme bude valčík. Je to trojdobý takt (počítame pravidelne "doby rovnako dlhé!" prvá - druhá - tretia). Grafické znázornenie pre hru pravou rukou je takéto :
||: :|| znamienko repetícia označuje časť skladby, ktorú máme opakovať.
Dedinka v údolí
Rytmus: Valčík
3/4/: C
/
C
/
C
/
C
/
G7
/
G7
/
C
/
C
:
/
Ý
ß ß /
Ý ß
ß / Ý
ß ß
/ Ý ß
ß / Ý
ß ß
/ Ý ß
ß / Ý
ß ß /
Ý ß
ß /
1./:De-din-ka v ú
-do-lí srd-ce ma
za-bo-lí,
keď na te - ba spo-mí -
nam
: //
/ : G7
/
G7
/
C
/
C
/
G7
/
G7
/
C
/
G7
:
/
Ý
ß ß /
Ý ß
ß / Ý
ß ß
/ Ý ß
ß / Ý
ß ß
/ Ý ß
ß / Ý
ß ß /
Ý ß
ß /
/: spo-mí-nam na
te-ba
stá
-
le,
na tie pre - krás-ne chví - le,
C
/
C
/
C
/
C
/
G7
/
G7
/
C
/
C
:
/
Ý
ß ß /
Ý ß
ß / Ý
ß ß
/ Ý ß
ß / Ý
ß ß
/ Ý ß
ß / Ý
ß ß /
Ý ß
ß /
kto -ré sme strá- vi- li,
lás - ku si
sľú -bi - li
diev-čat- ko roz- to- mi -
lé :/
2. / : Anička, dušička, zavri si očička, nech sa ti o mne sníva : /
/: prečo je osud tak krutý, prečo som na svete sám,
sám,
osudom stíhaný láskou oklamaný verím, že život je klam :/
Akord C dur je tu už v celom tvare.
Prechod od akordu C dur k akordu D7 cvičíme tak, že zadržíme prvý prst na druhej strune a druhý a tretí prst preložíme na tretiu a prvú strunu.
Od akordu G dur k akordu D7 prechádzame tak, že tretí prst sa skĺzne po prvej strune do druhého poľa a prvý a druhý prst položíme na druhú a tretiu strunu.
Polka
Ďalší rytmus, ktorý nacvičíme pravou rukou je polka. Je to dvojdobý takt a v jednom takte hráme štyri osminové noty. Rytmická gitara v tomto rytme prízvukuje druhú a štvrtú osminovú notu (prvú a tretiu osminovú notu hrá v ľudovej hudbe basa). Počítame " pr - vá - dru - há". Vytlieskame ho:
Sedemdesiat sukieň mala
Rytmus: Polka
2/4 : / : G / G / D7 / G : /
/ G / G / C / G / G / G / D7 / G : /
1. Sedemdesiat sukieň mala a predsa sa nevydala
/ : a ja nemám iba, iba jednu pýtajú
ma až za Viedňu : /
2. Sedemtisíc zlatých mala a predsa sa
nevydala
/ : a ja nemám ani prsteň zlatý dostal sa mi
bajúzatý : /
Je tu celý tvar akordu G dur a dva nové akordy. V akorde D je preškrtnutá struna "e", pretože tón e nepatrí do akordu D. Pri rytme pravej ruky musíme dávať pozor, aby sme nehrali na tejto strune.
Stupnica je rad tónov usporiadaných podľa pravidiel. Skladby sú napísané z tónov určitej stupnice, ale nie sú usporiadané. Hovoríme, že skladba je napísaná v určitej tónine.
Tónina jje súhrn tónov rozlične rozostavaných, ktoré, keď usporiadame dajú nám niektorú stupnicu.
Kadencia je sled troch akordov, ktoré najlepšie charakterizujú určitú tóninu. Tieto tri akordy
obsahujú všetky tóny stupnice v danej tónine a používajú sa pri harmonizovaní jednoduchých melódií a ľudových piesní.
Sú to hlavné funkcie tóniny a volajú sa tónika, subdominanta (spodná dominanta), dominanta
(vrchná dominanta).
Tvoria sa na prvom, štvrtom a piatom
stupni stupnice. Hlavným znakom pre dominanty je to, že sú rovnako vzdialené od tóniky, ale opačným smerom -
subdominanta na piatom stupni dole, dominanta na piatom stupni hore.
V stupnici C dur je to takto :
V kadencii C dur je sled akordov C, F, G7, C.
Tónika je akord,
ktorým sa skladba začína a tiež v tomto akorde
končí,
je to akord pokoja v ňom sa všetko napätie
upokojí a všetok pohyb končí.
Subdominanta je akord, ktorý
vyžaduje ďalšie pokračovanie pohybu napr.
do dominanty, alebo návrat do tóniky.
Dominanta je akord s
najväčším napätím a
vyžaduje návrat do tóniky.
Z akordov, ktoré sme doposiaľ prebrali si môžeme zložiť tri kadencie :
I.dur | IV.dur | V.dur7 |
---|---|---|
C | (F) | G7 |
G | C | D7 |
D | G | A7 |
Tango
Rytmus si najprv vytlieskame a potom nacvičíme pravou rukou bez akordov.
Počítame pravidelne "prvá - druhá - tretia - štvr - tá" posledné slovo musí byť rozdelené na slabiky v tej istej rýchlosti ako počítame ostatné doby, nesmieme v tom slove spomaliť!.
Učiteľka tanca
Rytmus: Tango
P.Hammel
4/4 : / : D / A7 / A7 / D : /
R: / D7 / G / G / D / D / A7 / A7 / DG / D /
1.Otcov oblek biele manžety, vreckové som dostal od
tety.
Učiteľka tanca je môj sen,
pred ňou pod nohami strácam zem.
R: Učiteľka tanca je môj sen, s ňou sa celkom ináč
krúti zem
má ľahký krok a
má štíhly driek, smutné oči
farby fialiek.
2.Učiteľka tanca ma naučí, ako držať
dámy v náručí
nám postačí len
málo slov, keď sa v rytme tanga
vznášam s ňou.
R: Lokálom už tango tiché znie, tango to je
lásky vyznanie
bude zo mňa tanga tajný
kráľ, kráľ, ktorý sa
predtým tanca bál.
R: Učiteľka tanca je môj sen, s ňou sa celkom ináč
krúti zem
opája nás
vôňou CHANNEL päť, len pre nás dvoch
môže hudba znieť.
V predposlednom takte sú v jednom takte dva akordy. Každý akord zahráme na dve doby.
Rumba
Tento rytmus je značený takto:
Piesne v tomto rytme: Tisíc mil
Kadencia A dur | ||
---|---|---|
I.dur | IV.dur | V.dur7 |
A | D | E7 |
Rytmus 4/4 číslo 1
Tento rytmus je zložený z dvoch rovnakých skupiniek, ktoré predstavuje štvrťová nota a dve osminové. Je dobré ak si pri cvičení tohto rytmu podupávame nohou. Na jedno dupnutie zahráme jednu štvťovú notu a na ďalšie dupnutie dve osminové. Grafické znázornenie pre hru pravou rukou je takéto :
Chytíme si ľubovoľný akord. Na čiernu šípku akord držíme na biele šípky akord mierne povolíme, ale prsty sa ešte dotýkajú strún. Postupne, keď si na to zvykneme, dvíhame prsty vyššie nad struny. V druhom príklade držíme akord na dve čierne šípky a na bielu šípku akord pustíme. Prsty aj keď zdvihneme nad struny musia akord držať vo vzduchu, nesmú zmeniť postavenie. Neskôr medzi sebou striedame dva akordy. Na prázdne šípky ukladáme vo vzduchu nasledujúci akord na čiernu šípku všetky prsty položíme na hmatník. Rytmus pravej ruky musí byť pravidelný, pri výmene akordov sa nesmie pravá ruka zastavovať. Cvičiť čo najpomalšie !
Keby sme
harmonizovali skladby iba pomocou hlavných kvintakordov,
boli by
skladby harmonicky jednotvárne. Preto používame
akordy aj na iných stupňoch
stupnice. Ďalší akord, o ktorý
rozšírime kadenciu je položený na II.
stupni
stupnice. Tento akord je najčastejšie molový.
V kadencii G dur je to akord A
mol (Ami - z angličtiny minor = malý - pretože medzi
prvým a tretím tónom
je malá tercia /niekedy sa molový akord
píše malým písmenom/).
Z akordu C k akordu Ami prejdeme tak, že
prvý a druhý prst nedvíhame zo
strún a tretí prst presunieme na tretiu strunu do
druhého poľa. Pri prechode z akordu Ami do D7
prvý prst ostáva na druhej strune a
presúvame iba druhý a tretí prst.
Ďalší akord, o ktorý môžeme rozšíriť kadenciu je na VI. stupni stupnice a tiež je najčastejšie molový. V kadencii G dur je to akord Emi.
Pri prechode z akordu G do akordu Emi prvý prst ostane na strune a druhý prst preložíme na štvrtú strunu do druhého poľa. Od Emi k C prejdeme tak, že druhý prst ostane na strune a prvý a tretí prst preložíme na struny, ktoré majú držať.
Rytmus 4/4 číslo 2
Grafické znázornenie tohto rytmu pre hru pravou rukou je takéto :
Ako obrázok | Fero | Plavovláska |
Dej mi víc své lásky | Marína | Nalej mi vína Malvína |
Diridonda | Chtěl bych žít | Júlia si čarovná |
Dievča z Tokya | Náhrobní kámen | Zažni |
Elena | Otvárajte kasíno |
V skladbe Dievča z Tokia sú nové značky, ktoré voláme prima volta a seconda volta. Prvýkrát hráme po opakovanie, pri druhom opakovaní 1. - prima voltu preskočíme a hráme 2. - seconda voltu.
Kadencia E dur | ||
---|---|---|
I.dur | IV.dur | V.dur7 |
E | A | H7 |
Akord E dur sa drží tak, ako akord Ami, ale od štvrtej struny. Akord A dur držíme s 2., 3., 4. prstom. Prechod od akordu E k akordu A je taký, že 2., 3. prst presunieme na štvrtú a tretiu strunu a priložíme 4. prst. Pri prechode od E k H7 zadržíme 2. prst na piatej strune 1. prst presunieme na piatu strunu, tretí na tretiu strunu a štvrtý položíme na prvú strunu. Prsty 2., 3., 4. sú v tom istom poli. Pri prechode od akordu A k akordu H7 zadržíme tretí prst na tretej strune a ostatné prsty preložíme na príslušné struny
Kadencia A mol | ||
---|---|---|
I.mi (mol) | IV.mi (mol) | V.dur7 |
Ami | Dmi | E7 |
V molovej tónine sú na prvom a
štvrtom stupni molové akordy, na piatom
stupni je durový septakord.
Molové akordy sa označujú značkou mi
napr:Ami, niekedy sa v značkách píšu
malými písmenami,
alebo značkou "A_"
Akord Dmi môžeme tiež držať s 1., 2., 3. prstom. Pri prechode z Dmi do E7 je lepšie držať štvrtý prst na druhej strune, ktorý ostáva ležať a prenášame len 1., 2., a 3. prst. Akord E7 má tu iný tvar, ale môžeme používať aj predošlý tvar, ak nám tento ešte robí problémy.
V durovej tónine boli na vedľajších stupňoch molové akordy - v molovej tónine sú na vedľajších stupňoch najčastejšie durové akordy.
V tónine a mol je na III. stupni akord C dur.
Rytmus 4/4 číslo 3
Tento rytmus je značený takto:
Bosorka |
Láska je tu s nami |
Je, jaká je |
Mama Kami |
Kadencia E mol | ||
---|---|---|
I.mi | IV.mi | V.dur7 |
Emi | Ami | H7 |
Akord Emi držíme druhým a tretím prstom - je to preto, že niekedy sa môže akord Emi zmeniť na akord E7, ktorý je mimotonálnou dominantou k akordu Ami.
Akordy v skladbe nemusia patriť len do danej kadencie. Každý akord si môžeme predstaviť ako samostatný akord a tak môžeme prejsť do inej tóniny (napr. Ami je prvý stupeň v tónine amol, druhý stupeň v tónine Gdur, tretí stupeň v tónine F dur, šiesty stupeň v tónine Cdur). Niektoré skladby sú komponované tak, že jedna časť môže byť v molovej tónine - sloha, a druhá časť v durovej tónine - refrén. Najplynulejší prechod z molovej tóniny do durovej je vtedy, ak majú obe stupnice rovnaké predznamenanie. Sú to rovnobežné - paralelné stupnice (emol - Gdur). Často sa stretávame aj s prechodom z molovej tóniny do rovnomennej durovej (amol - Adur).
Sú to dominantné septakordy, ktoré nepatria do danej tóniny, ale sú vypožičané z inej tóniny napr. ak je v tónine G dur sled akordov
G - A7 - D7 - G
akord A7 nepatrí do tejto kadencie, ale vzhľadom k akordu D je jeho dominantou (kadencia D G A7). Mimotonálnych dominánt môže byť v skladbe viac
G E7 A7 D7 G7 C7 F D7 G
každý z týchto septimových akordov je dominantou k nasledujúcemu akordu (okrem F).
Akord G7 hmat na všetkých strunách:
Rytmus 4/4 číslo 4
Tento rytmus je značený takto:
Anděl | Lovesong |
Opri sa o mňa | Tam, kde sa neumiera |
Neviem byť sám | Všetko je nanič |
Hymna slovenskej reprezentácie |
Rytmus 4/4 číslo 5
Tento rytmus je značený takto:
Kaskadér bez peňazí |
Po schodoch |
Rytmus 4/4 číslo 6
Tento rytmus je značený takto:
Hral na trúbku |
Modrá |
Možno si ma pomýliš |
Rytmus 4/4 číslo 7
Tento rytmus je značený takto:
Víno, pizza, makaróny |
Kapely starnú |
Maturant |
Je taký tón, ktorý vystrieda akordický tón na ľahkej dobe. Najčastejší striedavý tón býva kvarta – štvrtý tón od základného tónu. Akord D dur má tóny d – fis – a, striedavý tón vystrieda terciu teda tón fis a akord D s kvartou bude mať tóny d – g – a.
&Na VII. stupni používame najčastejšie zmenšený akord. Tento a kord môže zastupovať dominantu a vtedy smeruje k tónike. Niekedy sa dáva pred dominantu. Značí sa dim ( z angličtiny dimension - zmenšený ). Tento hmat predstavuje viac akordov, pretože v tomto akorde každý tón môže byť základným tónom akordu. Môže to byť tiež akord Gdim, Edim, Bdim, Desdim.
Rytmus 6/8
Tento rytmus je značený takto:
Snad jsem to zavinil já | Odpusť mi láska | Stín katedrál |
Drahá | Múr našich lások | Tři oříšky |
Severní vítr | ||