Značenie rytmu

Hlboké tóny (hrubé struny) v notovej osnove sa píšu dole, vysoké tóny (tenké struny) sa píšu hore.

Na nasledujúcom obrázku je znázornené aký pohyb budú znamenať šípky hore a dole. Šípka hore naznačuje, že hráme od hlbokých tónov k vysokým, teda od hrubých strún k tenkým. Šípka dole naznačuje, že hráme od tenkých strún k hrubým.


Prvé akordy

Akord C dur budeme držať tak, že na strunu H v prvom poli položíme prvý prst a na strunu D v druhom poli položíme druhý prst. Akord G7 budeme držať tak, že na tenkú E strunu položíme prvý prst do prvého poľa. Tieto akordy nie sú úplné a preto musíme dbať o to, aby nám nezneli basové struny A, E. Zabránime tomu tým, že na strunu A si oprieme palec a prstom hráme doprovod.
Prsty dávame tesne pred pražec !

Akordy budeme zakresľovať do diagramu, v ktorom zvislé čiary znamenajú struny a vodorovné čiary sú pražce.

Postup pri nacvičovaní nových akordov :

Akordy budeme zakresľovať do diagramu, v ktorom zvislé čiary znamenajú struny a vodorovné čiary sú pražce.



Rytmy

Valčík Polka Tango Rumba 4/4 prvý 4/4 druhý 4/4 tretí 4/4 štvrtý 4/4 piaty 4/4 šiesty 4/4 siedmy 6/8

Valčík

Prvý rytmus, ktorý sa naučíme bude valčík. Je to trojdobý takt (počítame pravidelne "doby rovnako dlhé!" prvá - druhá - tretia). Grafické znázornenie pre hru pravou rukou je takéto :

||:       :|| znamienko repetícia označuje časť skladby, ktorú máme opakovať.


Dedinka v údolí

Rytmus: Valčík

3/4/: C           / C               / C                 / C                 / G7           / G7           / C            / C             : /
       Ý   ß   ß /    Ý   ß   ß /    Ý   ß   ß    / Ý   ß   ß    / Ý   ß   ß    / Ý   ß   ß /    Ý   ß   ß /    Ý   ß   ß  /
1./:De-din-ka    v ú -do-lí      srd-ce ma     za-bo-lí,       keď na te -    ba spo-mí -  nam                       : //

/ :  G7            / G7             / C                / C                / G7           / G7           / C            / G7              : /
     Ý   ß   ß /    Ý   ß   ß /    Ý   ß   ß    / Ý   ß   ß    / Ý   ß   ß    / Ý   ß   ß /    Ý   ß   ß /    Ý   ß   ß  /
/: spo-mí-nam    na  te-ba      stá      -        le,                na tie pre - krás-ne chví - le,

    C           / C              / C                 / C                 / G7           / G7           / C            / C             : /
  Ý   ß   ß /    Ý   ß   ß /    Ý   ß   ß    / Ý   ß   ß    / Ý   ß   ß    / Ý   ß   ß /    Ý   ß   ß /    Ý   ß   ß  /
kto -ré sme  strá- vi- li,     lás - ku si     sľú -bi - li    diev-čat- ko  roz- to- mi -  lé :/

2. / : Anička, dušička, zavri si očička, nech sa ti o mne sníva : /
   /: prečo je osud tak krutý, prečo som na svete sám, sám,
     osudom stíhaný láskou oklamaný verím, že život je klam :/


Ďalšie akordy

Akord C dur je tu už v celom tvare.

Prechod od akordu C dur k akordu D7 cvičíme tak, že zadržíme prvý prst na druhej strune a druhý a tretí prst preložíme na tretiu a prvú strunu.

Od akordu G dur k akordu D7 prechádzame tak, že tretí prst sa skĺzne po prvej strune do druhého poľa a prvý a druhý prst položíme na druhú a tretiu strunu.


Polka

Ďalší rytmus, ktorý nacvičíme pravou rukou je polka. Je to dvojdobý takt a v jednom takte hráme štyri osminové noty. Rytmická gitara v tomto rytme prízvukuje druhú a štvrtú osminovú notu (prvú a tretiu osminovú notu hrá v ľudovej hudbe basa). Počítame " pr - vá - dru - há". Vytlieskame ho:


Sedemdesiat sukieň mala

Rytmus: Polka

2/4 : / : G / G / D7 / G : /

/ G / G / C / G / G / G / D7 / G : /

1. Sedemdesiat sukieň mala a predsa sa nevydala
/ : a ja nemám iba, iba jednu pýtajú ma až za Viedňu : /

2. Sedemtisíc zlatých mala a predsa sa nevydala
/ : a ja nemám ani prsteň zlatý dostal sa mi bajúzatý : /


Ďalšie akordy, kadencia

Je tu celý tvar akordu G dur a dva nové akordy. V akorde D je preškrtnutá struna "e", pretože tón e nepatrí do akordu D. Pri rytme pravej ruky musíme dávať pozor, aby sme nehrali na tejto strune.


Stupnica je rad tónov usporiadaných podľa pravidiel. Skladby sú napísané z tónov určitej stupnice, ale nie sú usporiadané. Hovoríme, že skladba je napísaná v určitej tónine.

Tónina jje súhrn tónov rozlične rozostavaných, ktoré, keď usporiadame dajú nám niektorú stupnicu.

Kadencia je sled troch akordov, ktoré najlepšie charakterizujú určitú tóninu. Tieto tri akordy obsahujú všetky tóny stupnice v danej tónine a používajú sa pri harmonizovaní jednoduchých melódií a ľudových piesní. Sú to hlavné funkcie tóniny a volajú sa tónika, subdominanta (spodná dominanta), dominanta (vrchná dominanta). Tvoria sa na prvom, štvrtom a piatom stupni stupnice. Hlavným znakom pre dominanty je to, že sú rovnako vzdialené od tóniky, ale opačným smerom - subdominanta na piatom stupni dole, dominanta na piatom stupni hore.
V stupnici C dur je to takto :

F   G   A   H  « C »  D   E   F   G
5    4    3    2     1     2    3    4    5

V kadencii C dur je sled akordov C, F, G7, C.

Tónika je akord, ktorým sa skladba začína a tiež v tomto akorde končí, je to akord pokoja v ňom sa všetko napätie upokojí a všetok pohyb končí.
Subdominanta je akord, ktorý vyžaduje ďalšie pokračovanie pohybu napr. do dominanty, alebo návrat do tóniky.
Dominanta je akord s najväčším napätím a vyžaduje návrat do tóniky.

Z akordov, ktoré sme doposiaľ prebrali si môžeme zložiť tri kadencie :

I.dur IV.dur V.dur7
C (F) G7
G C D7
D G A7


Tango

Rytmus si najprv vytlieskame a potom nacvičíme pravou rukou bez akordov.

Počítame pravidelne "prvá - druhá - tretia - štvr - tá" posledné slovo musí byť rozdelené na slabiky v tej istej rýchlosti ako počítame ostatné doby, nesmieme v tom slove spomaliť!.


Učiteľka tanca

Rytmus: Tango
P.Hammel

4/4 : / : D / A7 / A7 / D : /

R: / D7 / G / G / D / D / A7 / A7 / DG / D /

1.Otcov oblek biele manžety, vreckové som dostal od tety.
    Učiteľka tanca je môj sen, pred ňou pod nohami strácam zem.
R: Učiteľka tanca je môj sen, s ňou sa celkom ináč krúti zem
    má ľahký krok a má štíhly driek, smutné oči farby fialiek.

2.Učiteľka tanca ma naučí, ako držať dámy v náručí
   nám postačí len málo slov, keď sa v rytme tanga vznášam s ňou.
R: Lokálom už tango tiché znie, tango to je lásky vyznanie
    bude zo mňa tanga tajný kráľ, kráľ, ktorý sa predtým tanca bál.
R: Učiteľka tanca je môj sen, s ňou sa celkom ináč krúti zem
    opája nás vôňou CHANNEL päť, len pre nás dvoch môže hudba znieť.


V predposlednom takte sú v jednom takte dva akordy. Každý akord zahráme na dve doby.


Rumba

Tento rytmus je značený takto:

rumba

Vypočuť

Piesne v tomto rytme: Tisíc mil


Kadencia A dur
I.dur IV.dur V.dur7
A D E7



Rytmus 4/4 číslo 1

Tento rytmus je zložený z dvoch rovnakých skupiniek, ktoré predstavuje štvrťová nota a dve osminové. Je dobré ak si pri cvičení tohto rytmu podupávame nohou. Na jedno dupnutie zahráme jednu štvťovú notu a na ďalšie dupnutie dve osminové. Grafické znázornenie pre hru pravou rukou je takéto :

prvy

Vypočuť

Piesne v 4/4 rytme číslo 1

Chodím po Broadwayi Jede, jede mašinka Vymyslená
Kamarát Aj tak sme stále frajeri Boli sme raz milovaní
Prvá (Zlomky poznania) Chcem sa ťa nadýchnuť Jožin z Bažin
Veselá pesnička Šípková Růženka Samotář
Amerika Maj, maj v srdci ma maj Slzy tvý mámy šedivý


Cvičenie na súhru ľavej a pravej ruky

Chytíme si ľubovoľný akord. Na čiernu šípku akord držíme na biele šípky akord mierne povolíme, ale prsty sa ešte dotýkajú strún. Postupne, keď si na to zvykneme, dvíhame prsty vyššie nad struny. V druhom príklade držíme akord na dve čierne šípky a na bielu šípku akord pustíme. Prsty aj keď zdvihneme nad struny musia akord držať vo vzduchu, nesmú zmeniť postavenie. Neskôr medzi sebou striedame dva akordy. Na prázdne šípky ukladáme vo vzduchu nasledujúci akord na čiernu šípku všetky prsty položíme na hmatník. Rytmus pravej ruky musí byť pravidelný, pri výmene akordov sa nesmie pravá ruka zastavovať. Cvičiť čo najpomalšie !


Rozšírená kadencia.

     Keby sme harmonizovali skladby iba pomocou hlavných kvintakordov, boli by skladby harmonicky jednotvárne. Preto používame akordy aj na iných stupňoch stupnice. Ďalší akord, o ktorý rozšírime kadenciu je položený na II. stupni stupnice. Tento akord je najčastejšie molový. V kadencii G dur je to akord A mol (Ami - z angličtiny minor = malý - pretože medzi prvým a tretím tónom je malá tercia /niekedy sa molový akord píše malým písmenom/).
    Z akordu C k akordu Ami prejdeme tak, že prvý a druhý prst nedvíhame zo strún a tretí prst presunieme na tretiu strunu do druhého poľa. Pri prechode z akordu Ami do D7 prvý prst ostáva na druhej strune a presúvame iba druhý a tretí prst.


Ďalší akord, o ktorý môžeme rozšíriť kadenciu je na VI. stupni stupnice a tiež je najčastejšie molový. V kadencii G dur je to akord Emi.

Pri prechode z akordu G do akordu Emi prvý prst ostane na strune a druhý prst preložíme na štvrtú strunu do druhého poľa. Od Emi k C prejdeme tak, že druhý prst ostane na strune a prvý a tretí prst preložíme na struny, ktoré majú držať.



Rytmus 4/4 číslo 2

Grafické znázornenie tohto rytmu pre hru pravou rukou je takéto :

druhy

Vypočuť

Piesne v 4/4 rytme číslo 2

Ako obrázok Fero Plavovláska
Dej mi víc své lásky Marína Nalej mi vína Malvína
Diridonda Chtěl bych žít Júlia si čarovná
Dievča z Tokya Náhrobní kámen Zažni
Elena Otvárajte kasíno


    V skladbe Dievča z Tokia sú nové značky, ktoré voláme prima volta a seconda volta. Prvýkrát hráme po opakovanie, pri druhom opakovaní 1. - prima voltu preskočíme a hráme 2. - seconda voltu.


Kadencia E dur
I.dur IV.dur V.dur7
E A H7

    Akord E dur sa drží tak, ako akord Ami, ale od štvrtej struny. Akord A dur držíme s 2., 3., 4. prstom. Prechod od akordu E k akordu A je taký, že 2., 3. prst presunieme na štvrtú a tretiu strunu a priložíme 4. prst. Pri prechode od E k H7 zadržíme 2. prst na piatej strune 1. prst presunieme na piatu strunu, tretí na tretiu strunu a štvrtý položíme na prvú strunu. Prsty 2., 3., 4. sú v tom istom poli. Pri prechode od akordu A k akordu H7 zadržíme tretí prst na tretej strune a ostatné prsty preložíme na príslušné struny


Molová tónina - kadencia a mol.

Kadencia A mol
I.mi (mol) IV.mi (mol) V.dur7
Ami Dmi E7

V molovej tónine sú na prvom a štvrtom stupni molové akordy, na piatom stupni je durový septakord.
Molové akordy sa označujú značkou mi napr:Ami, niekedy sa v značkách píšu malými písmenami, alebo značkou "A_"

Akord Dmi môžeme tiež držať s 1., 2., 3. prstom. Pri prechode z Dmi do E7 je lepšie držať štvrtý prst na druhej strune, ktorý ostáva ležať a prenášame len 1., 2., a 3. prst. Akord E7 má tu iný tvar, ale môžeme používať aj predošlý tvar, ak nám tento ešte robí problémy.

V durovej tónine boli na vedľajších stupňoch molové akordy - v molovej tónine sú na vedľajších stupňoch najčastejšie durové akordy.

V tónine a mol je na III. stupni akord C dur.



Rytmus 4/4 číslo 3

Tento rytmus je značený takto:

treti

Vypočuť

Piesne v 4/4 rytme číslo 3

Bosorka
Láska je tu s nami
Je, jaká je
Mama Kami


Kadencia e mol.

Kadencia E mol
I.mi IV.mi V.dur7
Emi Ami H7

Akord Emi držíme druhým a tretím prstom - je to preto, že niekedy sa môže akord Emi zmeniť na akord E7, ktorý je mimotonálnou dominantou k akordu Ami.


Miešanina tónin.

    Akordy v skladbe nemusia patriť len do danej kadencie. Každý akord si môžeme predstaviť ako samostatný akord a tak môžeme prejsť do inej tóniny (napr. Ami je prvý stupeň v tónine amol, druhý stupeň v tónine Gdur, tretí stupeň v tónine F dur, šiesty stupeň v tónine Cdur). Niektoré skladby sú komponované tak, že jedna časť môže byť v molovej tónine - sloha, a druhá časť v durovej tónine - refrén. Najplynulejší prechod z molovej tóniny do durovej je vtedy, ak majú obe stupnice rovnaké predznamenanie. Sú to rovnobežné - paralelné stupnice (emol - Gdur). Často sa stretávame aj s prechodom z molovej tóniny do rovnomennej durovej (amol - Adur).


Mimotonálne dominanty.

   Sú to dominantné septakordy, ktoré nepatria do danej tóniny, ale sú vypožičané z inej tóniny napr. ak je v tónine G dur sled akordov

G - A7 - D7 - G

    akord A7 nepatrí do tejto kadencie, ale vzhľadom k akordu D je jeho dominantou (kadencia D G A7). Mimotonálnych dominánt môže byť v skladbe viac

G E7 A7 D7 G7 C7 F D7 G

    každý z týchto septimových akordov je dominantou k nasledujúcemu akordu (okrem F).


Akord G7 hmat na všetkých strunách:



Rytmus 4/4 číslo 4

Tento rytmus je značený takto:

stvrty

Vypočuť

Piesne v 4/4 rytme číslo 4

Anděl Lovesong
Opri sa o mňa Tam, kde sa neumiera
Neviem byť sám Všetko je nanič
Hymna slovenskej reprezentácie



Rytmus 4/4 číslo 5

Tento rytmus je značený takto:

piaty

Vypočuť

Piesne v 4/4 rytme číslo 5

Kaskadér bez peňazí
Po schodoch



Rytmus 4/4 číslo 6

Tento rytmus je značený takto:

siesty

Vypočuť

Piesne v 4/4 rytme číslo 6

Hral na trúbku
Modrá
Možno si ma pomýliš



Rytmus 4/4 číslo 7

Tento rytmus je značený takto:

siedmy

Vypočuť

Piesne v 4/4 rytme číslo 7

Víno, pizza, makaróny
Kapely starnú
Maturant


Striedavý tón.

Je taký tón, ktorý vystrieda akordický tón na ľahkej dobe. Najčastejší striedavý tón býva kvarta – štvrtý tón od základného tónu. Akord D dur má tóny d – fis – a, striedavý tón vystrieda terciu teda tón fis a akord D s kvartou bude mať tóny d – g – a.


Akord na VII. stupni.

&Na VII. stupni používame najčastejšie zmenšený akord. Tento a kord môže zastupovať dominantu a vtedy smeruje k tónike. Niekedy sa dáva pred dominantu. Značí sa dim ( z angličtiny dimension - zmenšený ). Tento hmat predstavuje viac akordov, pretože v tomto akorde každý tón môže byť základným tónom akordu. Môže to byť tiež akord Gdim, Edim, Bdim, Desdim.


Rytmus 6/8

Tento rytmus je značený takto:

sestosem

Vypočuť

Piesne v rytme 6/8

Snad jsem to zavinil já Odpusť mi láska Stín katedrál
Drahá Múr našich lások Tři oříšky
Severní vítr


Hore...Back